Orte des Gebets

„Om te bidden, is het niet altijd nodig om met woorden te spreken. Bidden betekent, iets van God te vragen, meer vanuit het hart als mondeling. Zo lang je leeft, zul je verlangen, en als je naar God en wat van God komt, verlangt, dan bid je eeuwig; jouw leven zal dan een leven van gebed zijn en God zal jou barmhartig verhoren”.

Moeder Josefa, Hendrina Stenmanns

 

 

Heilige Geest-Kerk

De kloosterkerk met haar zijkapellen is gebouwd in de vorm van een duif (de duif is een symbool van de Heilige Geest). Veel onderdelen van het ontwerp van de kerk weerspiegelen de spiritualiteit van onze stichter. Voor de missiezusters van Steyl is de kerk een belangrijke plek, omdat hier sinds de stichting vele zusters hun gelofte hebben afgelegd en van daaruit naar de missie werden gestuurd.

Sarcofaag van de Zalige Moeder Maria en Moeder Josefa

De zijkapel (in het symbool van de duif, de rechter vleugel) is een geliefde plek om te bidden voor de zusters en voor de gasten van het klooster. In deze kapel bevindt zich de sarcofaag van de Zalige Moeder Maria (Helene Stollenwerk) en de Zalige Moeder Josefa (Hendrina Stenmanns; stichteressen van de missiezusters van Steyl). De sarcofaag heeft de vorm van een doopvont. Bij de doop ontvangt iedere mens de belofte Gods geliefde kind te zijn. Helena en Hendrina leefden van deze belofte. Dit stelde hen in staat om zich volledig te wijden aan hun taak in de gemeenschap.

De sarcofaag werd gemaakt met kostbare stenen uit diverse landen waar de missiezusters van Steyl werkzaam zijn. Hoewel de twee mede-stichteressen Steyl nooit zelf hebben verlaten, waren ze altijd verbonden met de zusters over de hele wereld - en dat zijn ze nu nog steeds.

 

De Kruiskapel

De Kruiskapel (in het symbool van de duif, de linker vleugel), werd door Arnold Janssen aangewezen als kapel van de Zusters van de Altijddurende Aanbidding totdat ze in 1914 naar hun eigen klooster verhuisden.

Wanneer we de kapel binnengaan, voelen we de sfeer van stilte, bezinning en gebed. De aandacht gaat meteen naar het kruis vooraan op de muur. Het geeft degenen die bidden nieuwe kracht en moed om hun eigen kruis te dragen en de levenstaken aan te pakken.

De kleine kapel

Boven de zijkapel in de rechtervleugel bevindt zich de kleine kapel. Deze kapel ligt in de gastenvleugel en is zo makkelijk bereikbaar. Juist voor een privé gebed of kerkdienst in kleine groepen is deze kapel geschikt. Vele gasten maken gebruik van deze kapel om zich in stilte terug te trekken.

Online kapel in Steyl

Steek een virtuele kaars aan bij de sarcofaag van Arnold Janssen en/of schrijf een voorbede in het voorbedeboek. De kapel wil je de kans geven om even stil te staan, om even alleen te zijn met jezelf, om je gedachten en vragen op een rijtje te zetten. Dit kan heel goed in deze virtuele ruimte die in het ontwerp bewust is teruggebracht tot de essentie. De mensen die de kapel bezoeken, worden aangetrokken door de bijzondere atmosfeer en de muziek.  Zo kunnen ze zich concentreren op hun zorgen, waar ze ook zijn. Het is ook belangrijk om te weten dat de kapel altijd geopend is, dag en nacht. Naar de online kapel in Steyl